Nadváha, obezita

Jak Vám obezita ubližuje?

Obézní lidé se dožívají v průměru asi o 15 let méně

  • Výrazně častější výskyt ucpávání tepen – infarkty srdce a cévní mozkové příhody (mrtvice)
  • Častější výskyt rakoviny nez neobézní
  • Významně častější poškození pohybového aparátu - artróza kolenních kloubů, borcení kleneb nožních, poškození páteře a okolních struktur
     

Jak můžete zhubnout?

  • 1. Úpravou stravovacích návyků
  • 2. Změnou pohybových aktivit
  • 3. Změnou myšlení
     

1. Stravování

  • stačí jíst 2-3x denně
  • naučte se jíst v určitou denní dobu +- ½ hodiny
  • jezte v příjemné atmosféře
  • najděte si dostatek času, aby jste potravu řádně rozžvýkali
  • nejlépe je jíst teplé potraviny – především snídani – hodně snídejte např. husté polévky, obilné kaše, míchaná vajíčka atp.
     

Množství:
Jeste pouze polovinu toho, než kolik si běžně sníte, jezte takovou kvalitu jídla, aby jste neměli mezi jídly hlad.

Tekutiny:
pijte pouze čistou vodu či bylinné nápoje

Pití před jídlem snižuje chuť k jídlu a tím snižuje nebezpečí, že se člověk přejí.

  • Před jídlem vypijte asi 3 dcl vody
  • Pití během jídla pouze v menším množství
  • Po posledním soustu už nepijte žádné tekutiny alespoň 1 hodinu
  • Po jídle si vypláchněte ústa
     

Vyvarujte se konzumaci těchto potravin:

Rafinovaného cukru v jakékoliv podobě, pšeničné mouky a mléka.
Nejezte tavené sýry. Dále nejezte uzeniny (doma v kouři uzené maso či sýry nevadí, když jim okrájíte tmavý okraj).

Potraviny, kterým by jste měli dávat přednost: Sýry, jogurty, acido a kefír, nemíchejte je s ovocem a už vůbec ne s cukrem.

Zelenina – přílohy vařené z obilnin nahraďte zeleninou. Kořenovou zeleninu, květák a brokolici tepelně upravujte – vařením, pečením, smažením či spařením v páře. Jezte pokud možno místní zeleninu. Jezte hodně listové zeleniny, když není sezóna, tak jezte domácí syrové nepasterizované kysané zelí.

Ovoce – Jablka je lepší tepelně zpracovat – na křížaly, či je péct či spařit v páře, nebo sníst maximálně jedno denně s výjimkou jablečných očistných kůr. Konzumujte raději místní ovoce, které dozraje na stromech či keřích a ne ve skladech.

2. Pohybové aktivity

Rychle choďte, či pomalu běhejte, či plavte, či jezděte na kole minimálně 4 x za týden a minimálně 1 hodinu v jednom kuse

3. Myšlení

Často obézní lidé neřeší své problémy a jakoby je zabalují do tuku, aby je neviděli. Raději se najedí místo toho, aby něco řešili. Vyřešte si problém, před kterým se obalujete do tuku. Když vyřeštit nepůjde, tak změňte podmínky, když ty změnit nepůjdou, tak se s ním smiřte. Smířením se myslí jeho objasnění a vezmutí si z něho nějaké ponaučení. Když má problém řešení, nemá cenu se s ním trápit a když řešení nemá, trápení nepomůže.
Vyměňte kus za kus: Relaxaci s jídlem vyměňte za relaxaci bez jídla – fyzickou aktivitu, zdravotní cvičení – joga, tai či, čikung, meditace atp. Když Vás bude honit mlsná tak se napijte vody, nebo si dejte ořechy či listovou zeleninu, či ovoce.