Něco ke stravě a stravování

Režim:

  • stačí jíst 2-3x denně
  • naučte se jíst v určitou denní dobu +- ½ hodiny
  • jezte v příjemné atmosféře
  • najděte si dostatek času, aby jste potravu řádně rozžvýkali
  • lépe je jíst teplé potraviny – především snídani – polévky, obilné kaše atp.

 

Množství:

  • Nandejte si pouze polovinu toho, než kolik si myslíte, že jste schopni sníst, jezte tolik a takovou kvalitu jídla, aby jste neměli mezi jídly hlad.

 

Tekutiny během jídla:

  • Pití před jídlem snižuje chuť k jídlu a tím snižuje nebezpečí, že se člověk přejí.
  • Nepijte během jídla
  • Po posledním soustu nepijte žádné tekutiny alespoň 1 hodinu
  • Po jídle si vypláchněte ústa.

 

Vyvarujte se konzumaci tzv. třech bílých jedů:

  • Bílá pšeničná mouka
  • Mléko
  • Rafinovaný cukr

 

Bílá pšeničná mouka – dráždí imunitní systém ve střevech, což může vyvolávat alergie a různé záněty v těle – často kloubní. Žitná, ječná, pohanková a špaldová mouka jsou mnohem více zdraví prospěšné. Když už musíte pšenici, tak raději tvrdozrnou neboli semolinovou. Vyvarujte se kynutému. (místo knedlíku těstoviny nebo noky, místo chleba a rohlíku třeba ovesnou či jahelnou kaši)

Mléko - zahleňuje, dráždí imunitní systém ve střevech – z toho mohou být různé alergie a záněty. Zkvašené mléčné výrobky (kefíry, acida, jogurty atp.) jsou daleko vhodnější a zdraví prospívají - obzvláště když se konzumují kolem 15 hodiny.

Rafinovaný cukr - překyseluje organismus – následně jsou větší sklony k zánětlivým onemocněním – např. dlouhodobé záněty kloubů, záněty cév (ateroskleróza – ucpávání tepen), plicní záněty a mnoho jiného. Příjem rafinovaného cukru v potravě snižuje aktivitu imunitního systému. Příjem rafinovaného cukru v potravě vede ke kolísání hladiny cukru v krvi s následkem zvýšené agresivity a podrážděnosti – dobře patrno u dětí. Příjem rafinovaného cukru v potravě vede ke zvýšené kazivosti zubů. Cukr můžete nahradit medem, víc než jednu čajovou lžičku na den bych však nedoporučoval. Med se nemá tepelně zpracovávat – nevařit a nepéct jej.

Když už se těmto „jedům“ nevyhnete, tak je pořádejte se zahřívajícím kořením – skořice, zázvor, pepř, vanilka, šafrán, chilli, kardamom aj.

Prospěšné potraviny:

  • Ovoce a zelenina - konzumujte rostliny rostoucí v zeměpisných šířkách, ve kterých se vyskytujete. Ovoce i zelenina, které dozrávají ve skladech, má v sobě minimum vitamínů. Vitamíny v nich vznikají těsně před dozráním na rostlině. Takže si z obchodu většinou přinášíte poměrně drahou vlákninu. Nejlepší je to, co si vypěstujete doma bez chemikálií. Přes zimu v našich krajích jezte to, co se dá nějakým způsobem uchovávat bez používání chemie či vaření – ideální je u nás syrové kysané nepasterizované zelí, jablka. Jablka je lepší tepelně zpracovat – na křížaly, či je péct či spařit v páře, nebo sníst maximálně jedno denně s výjimkou jablečných očistných kůr. Kořenovou zeleninu, květák a brokolici, konzumujte po spaření v páře či po vaření. Pořádejte velké množství listové zeleniny (saláty, zelí), obsahuje hořčík a řadu zdraví prospěšných vitamínů, které se ale tepelnou úpravou ničí.
  • Maso - Každý člověk je trochu jiný, ale všeobecně nám v potravě stačí 500g masa na jeden týden. Pokud máte potřebu jíst více bílkovin, tak v luštěninách (hrách, čočka, sojové boby, fazole), je jich až dost. Opět domácí maso je nejlepší, neobsahuje antibiotika, hormony a další jiné chemikálie, které nám ubližují.
  • Ořechy - ořechy konzumujte ve větším množství (hrst denně – ideálně směs lískových, vlašských ořechů a mandlí)
  • Uměle vyráběné vitamíny - vedou k tomu, že tělo potom ty přirozeně se vyskytující hůře zpracovává, jakoby zleniví střevo v jejich vstřebávání.

 

Prevence rakoviny a ucpávání tepen:

Lněná semínka: 2-3 polévkové lžíce v kávovém mlýnku čerstvě nadrcených semínek lnu smíchaných s tučným tvarohem, podmáslím či jogurtem – pokud možno s hodně vysokým obsahem tuku – tepelně neupravujte, může se přidat med. Mandle: 2-3 mandle denně. Selen: 100ug /den – vyvazuje těžké kovy – u nás chybí, je obsažen v mořské vodě a mořských plodech.